Det revolusjonerende hudpleiemerket Shiseido kan spores tilbake til 1872. Selskapet ble opprinnelig grunnlagt som et apotek av Arinobu Fukuhara. Arinobu var apotekaren til den japanske marinen. Da han jobbet i selskapet lagde de den første tannkremen Fukuhara Sanitære Tannkrem, og den ble allment tilgjengelig i Japan i 1888. Hans nytenkning resulterte i et stort klientell, hovedsakelig bestående av kongelige og folk blant høyere sirkler. Senere på reisen forvandlet Arinobus sønn Yushin apoteket til det kosmetiske imperiumet det er i dag. Hans idé å fokusere på å skape hudpleie og kosmetiske produkter stammet fra de omfattende reisene og opplevelsene han hadde hatt mens han studerte i utlandet i Frankrike. En stift fra denne overgangen er Eudermine hudkrem som fortsatt er tilgjengelig i dag som Shiseido Eudermine Revitalizing Essence. Shiseido åpnet sin første ikke-apotek butikk i 1916 og de ga ut sine revolusjonerende ansiktspudder bare et år senere.
For å reklamere og utvikle merkekjennskap ble Shiseido galleriet åpnet i 1919, og det er det eldste galleriet åpent for publikum i Japan. Shiseido startet å forgrene seg til andre land og de startet opp Shiseido på Hawaii i 1962. Bare et år senere begynte de med sin første eksport til Europa, destinasjon: Italia. Shiseido forbedrer ikke bare sin egen virksomhet, de tar stolthet i å gjøre flere jobber tilgjengelig og i å påvirker samfunnet på en positiv måte. Dette er bekreftet av deres samarbeid med Harvard University for å åpne verdens første dermatologisk forskningssentrum i 1989, ved å åpne Shiseido Corporate Museum and the Ecole Shiseido universitetet, sin deltakelse i FNs Global Compact og lanseringen av deres treplantingsprogram i Kina.
Konsernet eier i dag over førti selskaper inkludert Laura Mercier, Nars, Bareminerals og parfymeavdelingen til Elie Saab og Narciso Rodriguez.